Hon älskade Che (Ana Menendez)

5point8.jpg

En mor i Havanna vars dotter vuxit upp utan henne i Miami berättar om kärleksförhållandet till Che i halva boken, resten beskriver dotterns sökande efter sanningen.

Fin bok men tappar kusligt mycket kraft när man får veta att alltihop är påhittat. Varm bild av Havanna och Che, lever tyvärr lite väl mycket på hans namn. Helt ok, trots det.

Han säger att kärleken bor i avskeden, i vetskapen om att allt har ett slut.

Ernesto gick fram till mig. Men skulle du då måla, frågade han, om du inte var säker på att någon skulle se dina målningar?

     Jag tänkte en stund. Ja, svarade jag till slut. Jag skulle måla för målandet i sig.

     Han såg på mig och skrattade. Nej, det skulle du inte, sa han. Lika lite som någon arbetar för mörkret. Ditt måleri finns inte förrän någon ser det. Precis som smaken från en apelsin varken uppkommer i apelsinen eller på tungan, utan då de båda möts.

~ av bookplanet på mars 19, 2005.

Kommentera

 
