Jonathan Strange & Mr Norrell (Susanna Clarke)

 9point1.jpgjonathan-strange-norrell.jpg

En enorm saga på 800 Stora Sidor som inte spårar ur! Fantastiskt! Jag blir mäkta imponerad av hur väl genomtänkt denna bok är…

Det är i 1800-talets England det händer, men ett England vars historia skiljer sig från den faktiska, en historia präglad av magi, älvor och mystik. Men nu verkar magin ha försvunnit från Englands en gång så stolta tradition. Det är då den påläste magikern Mr Norrell upptäcks och blir hett stoff i London. Genom vad som verkar vara en slump finner han sedan en lärling: Jonathan Strange. Tillsammans skyddar de regeringens intressen (såväl inrikes som utrikes) och återför magin till England men deras olika uppfattning om The Raven Kings, den forne magimästarens och kungens, svarta magi leder till en splittring dem emellan. Samtidigt har en älva kidnappat Stranges hustru, och han är i stort behov av hjälp, hjälp som Norrell vägrar ge honom eftersom han själv har något att dölja.

Jag vet att det låter larvigt, men detta är underbart bra, och Norrell och hans allt-i-allo (tjänare, livvakt, rådgivare) Childermass är de bästa karaktärer jag träffat på på länge.

Innan jag läste ut Volume 1, som handlar om Mr Norrell, skrev jag upp att huruvida jag kommer att gilla boken eller inte beror på två saker: dels hur hon använder sig av Childermass (som uppenbarligen var hennes joker) och dels med vilken approach hon låter läsaren närma sig The Raven King. Båda ”villkoren” uppfylldes strålande. Däremot är jag besviken på slutstriden (som var blek och odramatisk) samt på sidohandlingen med Stephen, tjänaren som den onde älvan vill göra till kung över England. Dessutom är Volume 1 ganska tråkig, men fortsättningen blir precis så fängslande som baksidan lovar (!). Förutom dessa småsaker (smaksaker?) är den perfekt.

~ av bookplanet på september 21, 2005.

Kommentera

 
