Försvinnarna – en efterforskning (Jerker Virdborg)

3point6.jpgforsvinnarna.jpg

Det här var inte skönlitteratur. Jag missade den finstilta underrubriken ”en efterforskning” (av den enkla anledningen att den inte stod på framsidan). Jag tänker fortfarande poängsätta den, gör sig inga inbillningar nu. Hur som helst handlar den om människor som av olika anledningar väljer att försvinna; helt enkelt bryta med civilisationen och alla bekanta och starta om. Kanske skulle jag snarare säga att det är huvudhandlingen, för det finns nämligen en parallellhandling som handlar om att huvudpersonen ska skriva om underjordiska skyddsrum och ritplaner för västra Stockholm (exempelvis Järvafältet) som aldrig blev av. Jag kan bara inte förstå varför de två handlingarna skulle kombineras, för det fungerar nämligen uruselt.

 

Jag skriver nu om boken nästan en och en halv månad efter att jag läste ut den, endast ackompanjerad av enstaka stödord, och jag måste säga att jag inte har mycket till övers för den. Precis som vissa böcker (och upplevelser) växer i efterhand kan man säga att den här snarare krymper. Boken är otroligt harmlös och intetsägande, den går nästan vilse i sig själv skulle man kunna säga. Man har ingen aning om var boken är på väg, och parallellhandlingen knuffar ut huvudhandlingen (som var den av de två som hade hjälpligt med potential) mot slutet av boken och det blir om möjligt ännu sämre. Nu när jag tänker efter kommer jag inte alls ihåg hur den slutade. Förmodligen lika färglöst som resten av boken, med någon snitsig sista mening om alla människors rätt att välja sina egna liv.

 

Det enda som var positivt med boken var några intressanta fakta om skyddsrummen under bland annat Hötorget (som skulle vara kapabla att ta in alla människor ovanför på högst 60 sekunder. Yeah right, lycka till…). Dessutom var stämningen i boken fint gråmulen och hade passat perfekt till en annan sorts handling(ar).

 

Kort sagt: usel korsning mellan dokumentär och färglös och harmlös thriller. Jag hade högre förväntningar på Virdborg, som trots allt skrev en riktigt bra bok i Svart krabba. Här är förresten en knäpp kommentar jag hittade om Försvinnarna, jag tänkte avsluta med den:

 

”Försvinnarna is so far, without doubt, one of the Swedish novels of this millenium most worth reading.” /Eva Johansson, Svenska Dagbladet

~ av bookplanet på februari 3, 2006.

Kommentera

 
