Tisdagarna med Morrie (Mitch Albom)

Översättargissning: Rätt! (kvinna)

6point2.jpgtisdagarnamedmorrie.jpg

Det här kommer att bli en bristfällig och skral recension, vilket jag beklagar djupt. Anledningen är att jag har skjutit upp recensionen så mycket, att jag nu står nästan ett år efter att jag läste boken och recenserar. Det positiva är att Tisdagarna med Morrie är mycket tunn och lättläst (det är alltså inte precis som att jag har slarvat bort recensionen till På spaning efter den tid som flytt).

 

Jag läste Fem personer du möter i himlen av Albom innan denna. Den skulle sedermera visa sig vara en av förra årets absolut bästa böcker, och förväntningarna var alltså höga inför Tisdagarna med Morrie. De infriades dessvärre inte.

 

Boken handlar om en döende gammal lärare (Morrie) vars forne elev (Albom själv) letar upp honom på dödsbädden och tillsammans med vilken han diskuterar livets alla små och stora saker. Jag minns bara vagt att jag störde mig på helgonförklaringen av ”Morrie”, men fäst er inte vid det.

 

Tisdagarna med Morrie är bättre än genomsnittet, men betydligt sämre än Fem personer du möter i himlen.

~ av bookplanet på februari 4, 2006.

Kommentera

 
