taxi sju-två – bland drömmare och dårar (Fredrik Ekelund)

7point5.jpgtaxisjutva.jpg

Det var nästan precis ett år sedan jag läste ut denna bok, så jag beklagar den korta recensionen. Det jag minns är att Ekelund använder ett målande språk som samtidigt är avspänt (i form av talspråk; skånskans ”eller” skrivs ”ellor”, o.s.v.). Boken saknar någon bestämd kronologisk handling, den utgörs snarare av observationer av en taxichaufför i Malmö; hans liv, men också de han möter. Det är en bok om människors ensamhet, detta trots de otroligt tunna väggar som skiljer en individ från en annan (jag vet inte om jag använde Ekelunds egna ord – det är möjligt, men inte troligt). Fastän det var så länge sen kan jag lugnt påstå att jag blev fäst vid boken, och var mycket nöjd när jag hade läst ut den. Vidsynt och mogen på alla sätt.

~ av bookplanet på mars 3, 2006.

Kommentera

 
