Strömkantring (Olov Svedelid)

Låt mig börja med att skratta.

 

HAHAHAHAHA!

 

Sådär.

 

Den här boken är så löjligt dålig att jag inte ens kan bli arg på den eller författaren (som för övrigt är en gammal bekant. Jag har läst en hel del av hans historiska ungdomsböcker och Roland Hassel-thrillers och till och med hållit en redovisning om honom, vilken jag förberedde genom att ta kontakt med honom via email och ställa ett par frågor). Den är så dålig att jag inte kommer att använda ord som patetisk, jag kommer inte att hacka ned på författarens intelligens och självdistans, etcetera (notera väl att det inte är av hänsyn till författaren, utan på grund av boken). Den här boken är nämligen ett skämt. Jag måste faktiskt hålla mig för skratt medan jag skriver recensionen.

 

Handlingen är följande. Klimatologen Maria firar midsommar i Sverige anno 2010 med sin syster och systerdotter när snö börjar falla. Snöfallet tilltar i styrka och snart är stora delar av landet täckt av ett flera meter tjockt snötäcke. Det visar sig snart att vädret löper amok över hela världen (regn och översvämningar, extrem torka, etc.) och den stora frågan är förstås varför ingen lyckades förutspå detta, förutom de galna växthuseffektsextremisterna.

 Översättargissning: Ej översatt (det finns en Gud).

 1point3.jpgsvedelid_stromkantring.jpg

(Boken blir än mer komisk att läsa om man har skrivit ett projektarbete om klimatförändringar (vilket jag har). Kanske vill en kritiker nu påstå att jag därför måste sänka den här boken för att hävda mitt eget kunnande, men det är alldeles onödigt; läser man boken förstår man vad jag menar – det ligger ingen prestige i potten för mig.)

 

Hur som helst, Maria får obegränsade resurser av sin chef för att gå till botten med saken, och väljer sin före detta man till assistent. De åker runt i världen för att lösa mysteriet och spåren leder dem till ett multinationellt företag med monopol på väderlekssatelliter eller något liknande, och det hela osar ju nedtystade varningstecken och manipulerade data lång väg.

 

Och samtidigt finns i periferin ett par parallellhandlingar (de är som skisser till andra böcker som aldrig blev av, men som vår vän författaren nu stoppar in här i stället) som av någon märklig anledning inte följs upp och tvinnas samman utan snarare tunnas ut för att försvinna helt i slutet av boken. Då står istället Maria och hennes ex (mellan vilka kärleken förstås åter spirar, såhär öga mot öga med döden) i centrum.

 

Nog om handlingen, även om den är nog så rolig. Det löjligaste i boken är (som så ofta i dåliga svenska böcker – må de brinna i evig tid) dialogerna. Ack, dessa dialoger. Svedelid utnyttjar många gånger dialogerna för att föra handlingen framåt, och jag beklagar att jag inte har några citat, men snacket går ungefär såhär: ”Jo Maria, nu när du är klimatolog på Stockholms universitet och inte längre journalist som du var förra året, när du och din man åkte på semester och ni började gräla mitt framför barnen, vilket ledde till er sorgliga skilsmässa….” Ungefär.

 

Däremot är Svedelid som alltid ohotad världsmästare på att beskriva portar och trappuppgångar. Det är väl så imponerande, men räcker inte riktigt till för att boken ska nå ända fram och beröra mig.

 

Nu när jag läser igenom recensionen märker jag att jag de facto inte har lyckas förmedla motiveringen till en så låg poängsättning. Jag antar att det som fattas är bitterhet och ironi (som annars kommer reflexmässigt när jag läser värdelösa böcker). Men som jag redan har sagt är den här boken ett skämt. Den måste ha skrivits i ett moln av alldeles överväldigande hybris, och jag kan varken bli upprörd eller besviken, utan bara skratta åt tanken av Svedelid böjd över en skrivmaskin skrivandes på den här; tungan i mungipan, och fantasin på högvarv.

~ av bookplanet på mars 6, 2006.

Kommentera

 
