Maratonmarschen (Stephen King)

Översättargissning: Ingen gissning. Historien bakom det är ganska intressant. Jag hade stora problem med att gissa könet på översättaren till den här boken, så jag bestämde mig till slut för att ge upp. När jag tittade efter visade sig det att det var två översättare inblandade, vilket är mycket märkligt i sig. Men mina problem med att gissa översättarens kön kunde också förklaras av att den ena var en kvinna och den andra en man…

8point3.jpgmaratonmarschen.jpg

 

Stephen King är en av få kända författare som är underskattade av de flesta. Visst är han berömd, och visst finns hans böcker i varenda bokhandel, men de allra flesta jag har pratat med verkar uppfatta honom som en galning som skriver för deprimerade och vilsna tonåringar/nördar (man kan å andra sidan diskutera hur väl det stämmer in på mig). Men faktum är att han är en evighetsfabrik av fantasieggande och nyskapande historier. Jag vet ingen annan författare som håller samma standard och samtidigt skriver så enormt mycket som Stephen King (även om han numera har dragit ned tempot). Jag har länge anat att allmänhetens bild av honom som smått psykotisk skräckförfattare gör att de inte ser storheten i hans skrivande. Maratonmarschen stärkte mina misstankar.

 

Till att börja med är bokens grundidé om inte årets bästa så åtminstone årets klart mest fantasifulla: 100 ungdomar ställer upp i en maratonmarsch genom ett dystopiskt USA och den som slutar att gå får tre varningar innan han blir skjuten. Just det, skjuten (du läste rätt). Marschen övervakas av Majoren, som blivit något av en amerikansk motsvarighet till Orwells Big Brother efter ”Förändringen”, som endast nämns i all hast, men som man kan ana är beteckningen på någon typ av revolution (det är en dystopi, remember?).

 

Marschen är förstås symbolisk för utvecklingen i världen (även om boken skrevs 1979 stämmer det kanske ännu bättre in på dagens samhälle) och boken i övrigt är också helt fullproppad med metaforer. Det intressanta är att trots att för mycket och för tydlig symbolik brukar göra böcker barnsliga och få dem att kännas ogenomarbetade och för ivriga, är det inte fallet här, eftersom handlingen är så otroligt knäpp.

 

De första 100 sidorna av boken är helt fantastiska och jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Tyvärr är en marsch ett väldigt otacksamt ämne att försöka hålla spännande i 276 sidor. Därför blir handlingen segare och segare (och till och med min gode vän Stephen får ont om idéer på hur han ska göra sig av med 99 deltagare). Trots det behåller dialogerna och monologerna den spänst och det fenomenala flyt som kännetecknar skräckens mästare, och i slutändan är det helheten man kommer ihåg från den här boken.

 

Precis som förväntat är bokens svaghet slutet (jag säger förväntat eftersom ”slutet” många gånger är synonymt med ”urspårningen” i Stephen Kings värld). Även om det inte urartar fullständigt rusar det iväg med väldig fart och slutstriden blir lite av ett antiklimax – som så många gånger förr. King har en joker med i marschen men jag är inte alls imponerad över hur han spelar ut honom. Ofta fungerar dessa jokrar i thrillers och skräckromaner som ett slags batteri för handlingen men lika ofta leder de till kortslutning när de görs av med i slutet av boken. Det är faktiskt svårt att skriva slut, och tyvärr tillhör inte King precis den skara som är duktig på det.

Men trots alla skavanker är ”Maratonmarschen” en Stephen King när han är i sitt esse, och inbillar man sig att King bara kan skriva larviga skräckromaner går man definitivt miste om någonting.

 

Här följer en bit ur en dialog som är så helt igenom typiskt Kings karaktärers råa och ofta fyndiga grabbighet (den som läst honom förstår vad jag menar).

Barkovitch såg förolämpad ut. Hans ögon brände Olson. ”Vi får väl se vem som åker dit först, du eller jag”, sa han. ”Allt ingår i min Plan.”

”Din plan och det som kommer ur arslet på mig ser misstänkt lika ut”, sa Olson, och Baker småskrattade.

 

~ av bookplanet på april 19, 2006.

Kommentera

 
