Vapenhandlarna (Olov Svedelid)

2pointer2.jpgvapenhandlarna.jpg

Jag tror att det centrala i fallet Svedelid är att han får idéer från allt möjligt, som han sedan tvångsmässigt måste fullända genom att förvandla dem till en bok. Utöver det finns det vissa maniskt återkommande moment i Roland Hassel-böckerna, och en av dem är att Hassel i varje bok måste bli nerslagen och sedan vakna upp från medvetslösheten i en ”chockerande” situation. (Titta på framsidan av boken och se om ni kan lista ut var det är någonstans den här gången.) Jag tror personligen att Svedelid såg en av alla otaliga filmer med en karaktär som blev levande begravd/kremerad och bestämde sig för att låta detta hända Hassel också. Eftersom dessa ”chockerande” uppvaknanden efter medvetslösheten är så pass centrala händelser i alla Hassel-böcker befäster det mina misstankar om att Svedelid skriver med något slags idétvång.

 

(Ja, nu kanske man kan tycka att när jag börjar betrakta en författare som kroniskt sjuk, är det dags att jag slutar läsa honom/henne. Men saken är den att jag bara inte kan tro att den Svedelid jag gillade när jag var yngre verkligen är ett bottennapp – det vore ett hån mot mitt omdöme. Så förstå, det här har blivit personligt.)

 

Handlingen är densamma som vanligt, men den här gången utgörs den onda organisationen, som Hassel har att göra med, av vapensmugglare. Vad skönt det är att kunna sammanfatta handlingen så enkelt (framför allt när jag vet att det är 100% sant också)!

 

Nä, sämre böcker får man faktiskt leta efter. UD avråder härmed alla besök till Svedelids torra fantasiland.

 

(Apropå Svedelids tvång vill jag visa ett citat från bokens baksida. Det är GP:s Åke Perlström som menar följande:

”Som vanligt excellerar Svedelid också med sin påhittighet i fråga om mordmetoder. Här hamnar Roland Hassel i en – nej, det ska inte avslöjas men en kuslig fantasi har Svedelid onekligen.”

Ni kan nog föreställa er min reaktion när jag läste det där. Det är medelmåttiga, konjaksmuttande kompisrecensenter som Perlström som när Svedelids ekonomi och ego. Fy

fan. Fy fan.)

~ av bookplanet på juni 15, 2006.

Kommentera

 
