Terrorns finger (Olov Svedelid)

1point1.jpgterrornsfinger.jpg

Egentligen är det slöseri med allas energi att jag ens recenserar den här boken. Det här var banne mig den sista Roland Hassel-bok jag läste, för nu har jag totalt tröttnat på Svedelids käbbel. Inte för mitt liv kan jag begripa vad han ville ha sagt med den här boken som han inte fick sagt i den förra. Eller den förrförra. Eller den första Hassel-boken. För att ge perspektiv kan jag ju upplysa om att det finns uppskattningsvis 25 Hasselböcker i dagsläget, varav jag säkert har läst hälften (och ännu fler av Svedelids av ungdomsromaner) – vilket gör Svedelid till min mest lästa författare. Paradoxalt, kan tyckas, eftersom jag inte gillar hans böcker.

 

Ok, så här är det: om jag skulle beskriva handlingen skulle jag själv sjunka till samma tjatiga nivå. Jag har redan beskrivit den i mina tidigare Hassel-recensioner. Det är alltid samma Hassel, samma kollegor, samma Virena (den obligatoriska kärleken som beklagar sig över polisens yrkesroll) och samma naiva och flyktiga observationer om eländet i samhället. Skillnaderna mellan böckerna är bara att det är olika kriminella organisationer och nya trappuppgångar som vår stockholmsälskande författare beskriver från gång till gång (om ni förstår ordvitsen). För att däremot illustrera standarden på boken kan jag nämna att Hassel i slutet av boken lyckas avslöja vem som är bedragaren genom att erinra sig att den riktige brodern har vänsterbena, medan den onde brodern (som utgav sig för att vara broder A) har en högerbena.

 

Nej, gå och gör något konstruktivt. Vad som helst är bättre än denna katastrof.

~ av bookplanet på juli 2, 2006.

Kommentera

 
