Cold (John Smolens)

2pointer2.jpgcold.jpg

Jag begriper inte hur man kan skriva sånt här trams, och sedan inbilla sig att någon som läser ska bli berörd. Det är allmänt helt ¤¤”)!#” ofattbart hur standarden på böckerna jag läser har fallit så här mot slutet av läsåret, från att ha börjat så lovande. Eller kanske är jag sur för att jag inte kommer att lyckas läsa 100 böcker, och avreagerar mig undermedvetet genom att såga varje bok vid fotknölarna, vad vet jag, jag är väl inte tankeläsare?

 

Hur som helst. Cold är en ”så kallad” thriller. Det vill säga, på ungefär samma sätt som jag är en actionhjälte. Det jag menar är att den uppenbarligen är skriven av en författare som gör anspråk på att vara någon han inte är. Handlingen är inget mer än en löst hängande väv av billiga sammanträffanden och det är en sån där typisk skitbok där alla karaktärer (som man förstås har fått följa i separata bi-handlingar för att lära känna dem bättre) möts i en slutstrid och författaren spelar ut de flesta av dem genom att låta dem dö. Ja, i princip alla viktiga karaktärer dör (såväl ”goda” som ”onda”). Och det är en annan sak – precis som i en riktigt dålig bok finns det en klar gräns mellan de ”goda” och de ”onda”. Trams!

 

Karaktärerna är själlösa, manipulerade och dimmiga vilket i och för sig passar förvånansvärt bra med det otroligt intetsägande omslaget. Det finns faktiskt, när jag tänker på det, nästan inget jag tyckte om med den här boken. Hade jag varit snällare som person skulle jag kanske säga att det är lättläst och bra flyt i språket. Men det är jag som bekant inte, så jag förklarar det på att författaren har dåligt ordförråd istället.

 

Sammanfattningsvis vill jag bara betona en sak: det här är inte spännande! Och spänning är den enda anledning jag ser till varför någon alls skulle vilja läsa en amerikansk eller brittisk deckare eller thriller (med undantag för suveräne Dennis Lehanes böcker). Summa summarum är: läs inte sån här skit!

 

(Som en liten parentes kan jag nämna att det är oroväckande att Andre Dubus III, författaren till Ett hus av sand och dimma – en av böckerna jag kommer att läsa inom de närmaste månaderna – öser beröm över Cold på baksidan. Jag ser därför med stor skepsis fram emot att läsa Andre Dubus III’s egen bok.)

~ av bookplanet på augusti 3, 2006.

Kommentera

 
