Drömmar på jorden (Einar Már Guđmundsson)

Översättargissning: Rätt! (kvinna)

7point5.jpgeinar.jpg

Wow! Isländsk melankoli i pocketformat! Inte precis vardagsmat för min del.

”Drömmar på jorden” handlar om flera generationer fattiga människor av samma familj. Den är till viss del sanningsbaserad – så till den grad att karaktärerna enligt författaren existerar eller har existerat – och jag antar att en hel del har varit bekanta till eller besläktade med Guđmundsson själv.

Det är hela tiden mycket stämningsfullt med en dämpad ton och mulet väder (av någon anledning tycker jag om den här typen av stämningar). Trots det är boken varmt skriven med mycket kärlek och stor respekt för människoödena som skildras. Jag uppskattade anspråkslösheten mycket.

Jag märker att recensionen börjar bli mycket luddig. Men boken är också mycket luddig och svår att ta till sig för mig; exempelvis är det så otroligt många namn som introduceras så raskt att jag inte någon gång under läsningen har koll på vad karaktärerna heter. Det beror förstås också lite på att namnen påminner så mycket om varandra i mina öron. Men inte heller handlingen är helt klar för mig såhär i efterhand; jag kan inte med rak arm berätta om någon enstaka händelse, utan snarare är karaktärerna (men inte namnen, märk väl!) med mig; jag minns en storväxt kommunistisk bror, en vagabond som sysslade med boxning, en sjuk flicka på ett sjukhem och syskon som skildes från varandra när socialstyrelsen på Island skickade dem till olika fosterhem. Alla dessa karaktärer känns väldigt äkta, och är tecknade på ett för mig väldigt finstämt och stilistiskt sätt. Handlingarna talar för karaktärerna, och tankarna och känslorna finns istället mellan raderna. Boken är som en enda gröt, men den är kokad med mycket kärlek, och smakar bra, faktiskt.

~ av bookplanet på oktober 26, 2006.

Kommentera

 
