Fotspår på himlen (Einar Már Guđmundsson)

 

Översättargissning: redan gissat (se Drömmar på jorden av samma förf.).

7point5.jpgeinar.jpg

 

Denna bok ingick i dubbelpocket med Drömmar på jorden, och jag tänker bara tillägga några saker. I och för sig är det delvis andra personer som är huvudpersonerna, men jag som hade så svårt att hålla isär dem i första boken lyckas inte ta till mig detaljerna här heller, utan bara smaken av boken så att säga.

 

Att läsa de här böckerna av Guđmundsson har varit som att lyssna till en urgammal röst. Den berättar om en tid och en värld där människor hade knappt med mat, knappt med kläder och arbetade nästan alla dygnets timmar. De levde med den tidens problem i bakhuvudet, men det var deras liv och mitt i fattigdomen och ohälsan fann de sin kärlek och livsglädje. Det kommer att låta hjärtlöst, men jag vet varför jag fascineras så av det. För dessa människors liv förde med sig en slags frihet; friheten att leva utan andra förväntningar på sig än att gå upp på morgonen som alla andra och slita med samma arbete som ens föräldrar och farföräldrar. Men jag vill absolut inte klaga och när jag tänker på de som lever i fattigdom och misär idag skäms jag över mitt resonemang. Det som är helt klart är att inte många skriver som Guđmundsson.

~ av bookplanet på januari 20, 2007.

Kommentera

 
