Slaget om Kursk (Anders Frankson & Niklas Zetterling)

Utläst: någon gång under 2007

slagetomkursk.jpg

Nu i efterhand märker jag hur osannolikt det är att jag skulle läsa en sån här bok, ens utan att ha blivit rekommenderad den. Men å andra sidan läste jag den innan jag började misstro allt och alla; jag måste ha läst den någon gång i början av 2007 eller under 2006. Sedan dess har jag lärt mig att historien är det sista man ska lära sig från officiella källor.

Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg ett jota från den här boken. När jag bläddrar igenom den ser jag att den är skriven med arrogant liten text; och jag minns att det tog mig månader att bli klar med den. På baksidan står det att Frankson och Zetterling är två av världens främsta experter på området. Nåväl.

När jag skummar igenom texten börjar det komma tillbaka. Så här gick det till: Tyskarna angrep Sovjetunionen och var totalt överlägsna på alla sätt eftersom soldaterna hade bättre utbildning och eftersom alla beslut inte var tvungna att godkännas uppifrån; befälen hade alltså en individuell frihet att ta beslut. Dessutom var deras utrustning mycket modernare. Dödstalen var fyra gånger högre per slag för Sovjetunionen. Tyskarna besegrades till slut av den ryska vintern och omfattande amerikansk hjälp; även om slagen ägde rum på sovjetisk mark hade USA en stor del i segern över nazismen. Nåväl. Jag har inte så mycket att sätta emot, för jag kommer inte ihåg någonting av den.

Detta är helt enkelt en typiskt dålig läsupplevelse, som lämnat en bitter eftersmak i och med att jag nästan skäms över att jag slösade så mycket tid på den. Jag har inget som helst intresse av ”krigshistoria” och det är helt obegripligt att jag läste den här; vad tänkte jag med?!

~ av bookplanet på juni 1, 2007.

Kommentera

 
