Handbok för tankspridda (Johan Rapp)

2pointer.jpghandbokfortankspridda.jpg

Jaha, det var väl gulligt? Hela grejen med den här boken är att den alls skrevs, och eftersom den är skriven har den uppfyllt sitt syfte. Jag menar att ämnet tankspriddhet inte är mer än en anekdot, och även om Rapp spinner på så gott han kan (”Tankspriddhet är en fin egenskap – ett tecken på stark koncentrationsförmåga – så stark att man ibland glömmer annat.”) är det bara en handfull inskickade historier från tankspridda landet runt som räddar boken.

För övrigt, faktum är ju att tankspriddhet handlar om att man inte kan koncentrera sig, oavsett vad den gulliga bilden på Rapp försöker säga. Och även om några av tipsen inte är helt värdelösa känns hela boken som ett stolpskott. Som sagt: gulligt, men inte mer.

En av de roligare historierna:

”Dammsugning är ju inget nöje man föredrar så jag dammsuger oftast med freestylen på. En gång knackade min fru mig på ryggen och sa att jag har telefon. Jag stängde av dammsugaren, tog av mig hörlurarna och tog samtalet.

När samtalet var slut tog jag på mig hörlurarna och fortsatte digga en jazzplatta alltmedan jag utförde geometriska mönster med dammsugarmunstycket på golvet, utan att ha satt på dammsugaren…”

~ av bookplanet på juni 2, 2007.

Kommentera

 
