Berättelsen om Pi (Yann Martel) [2001]

9point.jpgberattelsenompi.jpg

Jag älskar den här boken.


Citat 1:

”Och vad har hänt med min storfamilj – fåglar, fyrfotadjur och reptiler? De har också drunknat. Allt som betyder någonting för mig är borta. Och jag ska inte få någon förklaring? Jag ska lida helvetets kval utan att få någon redogörelse från himlen? Då undrar jag, Richard Parker, vad är det för mening med förståndet? Är det bara till för att underlätta det praktiska – när man ska skaffa sig mat, kläder och tak över huvudet? Varför kan inte förståndet ge bättre svar? Varför kan vi kasta ut en fråga längre än vi kan håva in ett svar? Varför ett sådant stort nät om det finns så lite fisk att fånga?”


Citat 2:

KAPITEL 60

Jag vaknade en gång under natten. Jag förde filttaket åt sidan och tittade ut. Månskäran hade skarpa konturer och himlen var alldeles klar. Stjärnorna sken med sådan våldsam glans att det verkade absurt att kalla natten mörk. Havet var stilla, badade i ett skyggt ljus som på lätta fötter gav en gränslös dansföreställning i svart och silver runt omkring mig. Allting var så stort att jag baxnade – himlen ovanför mig, vattnet runt omkring och under mig. Det var både imponerande och skrämmande. Jag kände mig som den vise Markandeya, som ramlade ut ur Vishnus mun medan Vishnu sov och fick skåda hela universum, allting som finns. Innan den vise mannen hann dö av förskräckelse vaknade Vishnu och stoppade in honom i munnen igen. För första gången såg jag – och skulle göra det upprepade gånger under denna prövning, mellan de olika plågorna – att mitt lidande ägde rum mot en storslagen bakgrund. Jag såg mitt lidande för vad det var, begränsat och utan betydelse, och jag tystnade. Mitt lidande passade inte in någonstans insåg jag. Och detta kunde jag acceptera. Det var i sin ordning. (Det var dagsljuset som framkallade mina protester: ”Jo! Jo! Jo! Mitt lidande spelar visst roll. Jag vill leva! Jag kan inte låta bli att blanda ihop mitt liv med livet i universum. Livet är ett titthål, en enda pytteliten ingång till en omätlig rymd – hur skulle jag kunna låta bli att uppehålla mig vid denna kortvariga kringskurna utsikt jag har över saker och ting? Det här titthålet är allt jag har!”) Jag mumlade några muslimska böneord och somnade om.

Originaltitel: Life of Pi

~ av bookplanet på november 15, 2007.

Kommentera

 
