En drink före kriget (Dennis Lehane) [1994]

Översättargissning: Rätt! (man)

Det här är sörja. Och jag kan inte säga att jag hade höga förväntningar efter att ha läst Mörker, ta min hand; det här är ren sörja.

Stilen är annorlunda, man flyger inte fram genom texten som i de övriga böckerna eftersom den här består till mindre del av dialog (det är lite gulligt dock, unga författare är nästan undantagslöst såna idealister att de måste formulera alla tankar och drömmar). Handlingen har de dock gemensamt; den är precis lika usel i bägge. På sätt och vis är den ännu våldsammare men det rör sig mer om extra billig (osannolik) action snarare än överdrivet våld som i Mörker, ta min hand. Det hjälper inte att Lehane kör sina vanliga fyndigheter och moraliska upptäcktsfärder (den här gången i rasfrågor – vilket han för övrigt sköter riktigt dåligt); när stommen är så hiskeligt svag och billig halkar sådana detaljer bara av. Jag är mycket, mycket desillusionerad. Det vore hemskt om även mina tre Lehane-favoriter (Gone, Baby, Gone / Patient 67 / Rött regn) skulle vara så här dåliga. Har jag blivit klokare, eller är jag för cynisk? Thrillers är inte min genre längre.

Originaltitel: A Drink Before The War

~ av bookplanet på april 4, 2008.

Kommentera

 
