Bröderna Karamazov (Fjodor Dostojevskij) [1880]

broderna-karamazov

Så fort man glömmer… jag plockade ur boken ett 50-tal post-its som inte säger mig nånting längre… Såna här maffiga böcker lever man sig lätt in i, men så fort man läst sista sidan behöver man paus från det hela och då glömmer man fort… Det jag minns är att temat är människans undergång och räddning, och mycket om religion också. Gång på gång återkommer monologer om hur ingenting är heligt och hur svag människans karaktär är. Inte lika mycket referenser till samtida Ryssland som t.ex. obegripliga Onda andar, men inte lika intressanta personligheter som Idioten. Heh… egentligen skulle jag behöva läsa om den men det är lika troligt att jag gör det som att jag blir dermatolog.

Grattis på födelsedan… wiiii…

~ av bookplanet på september 6, 2008.

Kommentera

 
