Orakelnatten (Paul Auster) [2003]

orakelnatten

Jag flyger på mitt livs längsta resa om några timmar… har inte tid för sånt här =&

I synnerhet då det här var till synes en synnerligen platt och besynnerligt tråkig bok. Men jag ska inte vara långsynt.

En kombination av Coelhos drygsentimentala kärleksförklaring till sin fru, Ahndorils mysticism och Prousts vedervärdiga tillbakablickar. Den försöker vara rafflande, men är inte ens tafflande (vilket den har gemensamt med många många fler än ovannämnda).

Det fanns ett stycke halvvägs som var minnesvärt dock, något om att alla andra kroppsvätskor är bleka och anonyma, medan blodet i våra ådror är som färgen hos en galen konstnär. Det tyckte jag om.

Allt som allt inget jag skulle rekommendera. Jag behåller den ett tag dock, den är fin som prydnad.

Originaltitel: Oracle Night

Översättargissning: Rätt (kvinna)

~ av bookplanet på december 17, 2008.

Kommentera

 
