Danse macabre (Stephen King) [1981]

danse-macabre1

Antagligen den mest udda och seriösa Stephen King-bok jag läst. Den är skriven efter såväl ”The Shining” som ”The Stand” (dvs efter att han haft vissa framgångar) och är en analys av dels varför han själv skriver skräck (inte så intressant) och skräckens historia. Han skriver dels om banbrytande böcker (Shelley, Stoker, mfl) men också om filmens roll.

Jag tror människor underskattar King eftersom han skriver i en genre som bara lockar nördar, och eftersom han producerar ungefär tre böcker i veckan. Men jag tycker han på ett seriöst sätt kan diskutera skräckens komponenter, varför det lockar människor och huruvida skräck är konst. Han relaterar olika filmers framgång till olika stämningar i samhället i USA – i en tid av ekonomisk osäkerhet slog t.ex. ”The Amityville horror” igenom, en film med starka undertoner av finansiell stress.

Skräckens mekanismer verkar förstås ofta på det undermedvetna planet – det är ju därför man sällan kan säga exakt varför man tycker om skräck (vare sig i filmer, på nöjesparker, etc). Det faktum att King kan diskutera detta utan att bli freudiansk (snarast aktar han sig uttryckligen för att sönderanalysera) är desto mer imponerande.

Framför allt visar King att han vet vad han skriver om. Jag har länge stört mig på att de flesta av hans böcker slutar på ett idiotiskt sätt, men här förklarar han varför det är så. Avslutningarna är enligt honom ofta chansningar – antingen går de hem eller faller platt, därför att det inte finns många sätt man kan avsluta en skräckhistoria på. Hans encyklopediska kunnande om skräckfilmer och -litteratur gav mig tiotals tips till vidare läsning och filmer.

Jag vill inte förstöra nöjet för eventuella läsare genom att skriva så mycket mer, dessutom är det mycket jag redan glömt. Fascinerande bok av en märklig man.

~ av bookplanet på januari 27, 2009.

Ett svar to “Danse macabre (Stephen King) [1981]”

  1. […] ett mycket insiktsfullt sätt – dessa resonemang om skräckgenren som samhällets spegel i Danse macabre. Här endast ett smakprov på konflikten mellan hårdnande levnadsvillkor och det förmenta […]

Kommentera

 
