Cool it (Björn Lomborg) [2007]

Jag har hållit mig ifrån böcker om klimatfrågan, så det här kom som en överraskning. Lomborg dissekerar klimatdebatten med IPCC’s egna siffror och uttalanden. Förlaget är ”Studieförbundet Näringsliv och Samhälle”, så man bör knappast svälja allt helt. Dock går det inte att ta miste på att debatten är uppblåst och allt som oftast missriktad; Co2-sänkningar är sällan det mest kostnadseffektiva alternativet för de mål som sätts upp (stigande havsnivåer, drunknande isbjörnar) och allt prat om slutet på mänskligheten saknar vetenskapligt belägg.

~ av bookplanet på januari 1, 2010.

Ett svar to “Cool it (Björn Lomborg) [2007]”

  1. Korrektion. Den här lilla pajasen och hans tankesmedja (The Copenhagen Consensus) är industrins och Dansk Folkepartis kelgrisar. Jag skulle inte tro ett ord som står i boken utan att läsa om den. Jag tycker inte heller debatten är uppblåst, den är mycket viktig. Delvis missriktad, ja (Lomborg har en poäng i att det är långt rimligare att bekymra sig om att behandla bort de miljoner dödsfall pga dehydrering, malaria och HIV som inträffar årligen – inte för att hans motiv är något att beundra; med all säkerhet skriver han sådant för att göra billiga poänger i det ”klimatskeptiska” sammanhanget) och jag har också ändrat mig lite angående ”slutet på civilisationen” – översvämningar/torka/krig om resurser, boplatser, etc. -> väpnade konflikter som eskalerar; ena parten får tag på kärnvapen -> inte alls otänkbart att världen ser mycket annorlunda ut.

Kommentera

 
