The long valley (John Steinbeck) [1939]

 

Jag orkar inte med någon psykoanalysliknande djuprecension av varje novell i denna samling. Låt det dock framgå att Steinbeck är ett unikum, en oöverträffad maestro. Och i dessa noveller är han på sin hemmaplan: bondgården, landsbygden. Man verkligen känner sanden damma upp i näsan på en när hästarna i hans berättelser skritter iväg. Men det är förstås inte bara natur och arbete, utan som vanligt är detta fonden som han målar de mänskliga relationerna (här i samlingen ofta med temat äktenskap) på.

Även om ‘The red pony’ är den mest berömda (Jody, Billy Buck, m.fl.) uppvisar även de övriga stor kvalitet och framför allt stor variation. Steinbecks huvudpersoner är kvinnor, män, barn, djur (förstås) och ibland någonting mitt emellan – som den närmast surrealistiske tjuvlyssnaren ‘Johnny Bear’, som med identisk röst efterhärmar sina tjuvlyssningsoffer när han bjuds på en drink i den lokala baren.

Jag vill läsa om dessa berättelser, tills jag kan återge dem; tills jag kan berätta dem vid en lägereld eller för barn som håller på att somna. Min hetsläsning är inte riktigt bra till det, inte just nu. Kanske kan jag då också göra en recension rättvisa. Under tiden: hatten av för Steinbeck, än en gång.

~ av bookplanet på juli 27, 2012.

Kommentera

 
