Den stora franska duellen (Mark Twain) [1965]

En ansvarsfriskrivning innan vi börjar: jag hoppade över de historier som jag redan läst, eller de som ingår i Denna samling, vilken jag kommer läsa troligtvis någon gång 2013.

Mark Twain – den ende författare jag aldrig behöver tvivla på. Kanske den enda som jag skulle drista mig till att kalla ett riktigt geni. Jag sitter på en fullsatt buss, snorig och förkyld, helt slut efter en lång dag som jag egentligen borde spenderat hemma i sjuksängen, genomblöt av regnet – och kan ändå inte hålla mig för skratt. Han har ett helt unikt sätt att kommunicera med läsaren, över berättarens huvud, genom att ge oss ledtrådar som den tröge och inbilske berättaren inte begriper själv. Bäst karakteriseras den stilen förstås av Huckleberry Finn, men mönstret går igen i alla hans böcker – utan att någonsin bli tröttsamt.

Som när han skriver en släktkrönika; om en av sina anfäder berättar han att han tog ”anställning som stenarbtare vid ett landsvägsbygge och det hårda slitet förstörde hans handstil… Under alla dessa långa år var man så nöjd med honom att han nästan aldrig hann sluta en anställning förrän staten veckan därpå gav honom en ny.” Eller en annan stamfader, som lät bygga ett fängelse och en galge för indianer och sedan föll i onåd, innan han ”begav sig åstad för att se sin galge tagas i bruk då den förste vite skulle hängas i Amerika och att han vid detta tillfälle erhöll skador som slutade med hans död.”

Eller hans parodierande över den franska duellkonsten, när en hel karavan med tidningsmän, kirurger och åskådare rullar iväg i gryningen för att se två män duellera med nästan obefintligt små revolvrar, med en patron vardera, och på 35 meters avstånd. Twain visar prov på sin fantastiska observationsförmåga i två bitande korta texter, ‘Om barberare’ (bland det roligaste jag läst på länge) och ‘Om myror’ (komiskt, mest för att han överhuvudtaget skrev den).

Hur många böcker har jag läst av denne märklige författare, denne exceptionelle man? Titta på dagens så kallade komedi, och titta på vad den här mannen gjorde. Vilken tid vi lever i…

~ av bookplanet på september 11, 2012.

Kommentera

 
