Bödeln (Pär Lagerkvist) [1933]

bödeln

En unik världshändelse! Jag lyckas läsa samma bok två gånger, och har däremellan alldeles glömt att jag läst och recenserat boken. Dessutom råkar det vara en av de mest välbesökta recensionerna på sidan. Katastrof. Borde kanske genomgå den där demensutredningen ändå.

Jag kan säga att jag begriper mer av boken i denna andra läsning och uppskattar den betydligt mer. Det jag såg som banalt 2008 framstår snarare teatralt och ödesmättat idag. Jag tror att PL skrev den i en anda av frustration över sin omgivning, som inte verkade lära av det genomgångna världskriget utan tvärtom frossade i blodlust och våld, och mörkbrun ideologi. Han låter oss därför börja i medeltiden, där folket har en vördnadsfull distans till Bödeln, som sitter ostörd med nedsjunket ansikte. I historierna som berättas om honom, bokstavligen runt omkring honom medan han sitter där, framgår alla hans uppoffringar för arbetets skull.

Så förflyttas vi till den moderna eran, en bar där pöbeln inte längre vet sin plats utan pladdrar utan hejd om den egna gruppens renhet och förträfflighet. Där den ena gruppen människor ser ner på den andra, inte minst ”negerorkestern”. De surrar provocerande som bin kring Bödeln, törstandes efter blod med citat som:

– Som sagt. Vi kommer att sätta som ett oavvisligt krav att alla oliktänkande kastreras! Det är en enkel nödvändighet för befästandet av våra idéers seger. Ni kan väl inte begära att vi skulle tillåta denna smitta att sprida sig till kommande genenerationer. […] det kommer aldrig att f i n n a s någon annan världsåskådning än vår Det är slut nu, förstår ni, med det där! 

[…]

– Men vi känner vårt ansvar för kommande generationer, förstår ni! Vi vet att det är nu det gäller! Tänks det rätt nu så kommer det aldrig att tänkas fel någon gång sedan heller. Vi får inte glömma att vi lever i en stor tid! En tid som är avgörande för hela mänskligheten och för tillvarons vidare utveckling på jorden. 

[…]

– Ja, freden är något för spädbarn och sjuka, de behöver ha fred. Men inte en frisk, fullvuxen människa ! 

[…]

– Ja också om han segrar. För han kastar iallafall samvetslöst sitt folk in i fredens hela ovisshet. Man vet vad ett krig är för något, men ett folk i fred hotas av alla möjliga okända faror. 

Lagerkvist låter tiden rotera kring sin konstant, bödeln. Först fram emot slutet av boken avslöjar han sin identitet:

Trogen följer jag människornas väg… Tidevarv har jag följt till graven och stått en stund där stödd på mitt drypande svärd, tills nya släkten ropat på mig med unga, otåliga röster.

Kristus – människans förmodade frälsare – beskriver han som en vek och patetisk figur:

Korset hade han knappt kraft till att bära och dignade och vacklade under det, jag tyckte det var för ynkligt och tog och bar det en bit åt honom. Det var det jag som gjorde och ingen av de andra. Tungt yar det inte mot vad jag är van vid att bära åt mänskorna.

Gud fader själv är en spillra av det människorna inbillar sig, han har ingen makt över det som sker:

Jag är er Kristus, med bödelsmärket på min panna! Sänd hit ner till er! […] Jag hans mäktiga tanke, hans son, som han avlade och födde med er när han ännu var väldig och levande och visste vad han ville! Hur han menade det här! Nu förvittrar han som en spetälsk på sin tron och hans stoft sprids med evighetens ödsliga vind ut i himmelsöknen. Men jag, Kristus, jag lever!

Det är ett fruktansvärt förspel till det som komma skall. Jag imponeras än en gång av att Lagerkvist vädrade krig och död i luften, i en tid när många andra intellektuella hyllade Weimarrepubliken som kulturens och konstens centrum.

Ett förtydligande är på sin plats: allt prat om Kristus och Gud har inte religiösa undertoner, utan visar på hyckleriet och den falska moralismen. Bödeln är naturligtvis ingen frälsare i religiös mening, utan samhällets spegelbild. I Lagerkvists dystopiska berättelse har han varit de mänskliga samhällenas trognaste följeslagare, och lär så förbli en lång tid framöver. Hur bittert att få så rätt!

~ av bookplanet på november 12, 2014.

Kommentera

 
