Gaza, mitt älskade – En krönika (2006-2011) (Gideon Levy) [2011]

IMG_9671

Jag brukar deformera mina böcker med överstrykningspennor, kommentarer, frågetecken och spetsfundiga korrektioner. Jag strök under exakt en fras i den här boken, nämligen att EU skickade sändebud till Jerusalem under massakern på Gaza 2008-2009 (”Operation Cast Lead”). Annars lärde jag mig inget nytt. Det var ingen fras som var särskilt välformulerad. Inget nytt angreppssätt som lade fram personer eller problem i ett nytt ljus. Mitt unga jag hade dragit igång motorsågen vid det här laget, men på något sätt inser jag att Gideon Levi är viktig inte för att han har ”rätt”, eller är ”klok”, utan för att han finns, och blir läst.

Som en av få röster i mainstream-pressen i Israel (förutom t.ex. Amira Hass som i mina ögon är mer läsvärd) vänder han sig till israelerna, påpekar dubbelmoralen, IDF:s otyglade brutalitet, de krigshetsande medierna och kampanjerna. Han vädjar till folks förnuft, till deras anständighet.

Jag kan inte riktigt rekommendera den här dyra boken för någon som inte bor i Israel. Ska man som svensk läsa något föreslår jag t.ex. The Ethnic Cleansing of Palestine (om Israels uppståndelse och fördrivandet av palestinierna), alltid eminente Norman Finkelsteins This Time we went too far, samlingen Our Harsh Logic (vittnesmål från soldater) eller varför inte skönlitteratur: Susan Abulhawas Morgon i Jenin.

~ av bookplanet på juli 2, 2015.

Kommentera

 
