Kan Ukraina/konflikten lösas på fredlig väg? (Alexander Mercouris) [2015]

IMG_9666

En mycket kort pamflett som tyvärr i stora delar är en alldeles oläslig diplomatisk redogörelse för turerna efter Ukrainas ”revolution”. De övergripande beskrivningarna är – på min nivå – betydligt mer intressanta än exakta formuleringar i överenskommelserna, och de maffialiknande spelvändningarna fram och tillbaka.

Mercouris förklarar att Majdankuppen strävade till att isolera politiska krafter Ukrainas östra delar – Majdanledarna skulle enligt honom med all sannolikhet ha vunnit valet efter Janukovitj. Detta illustreras av formella krav på förbud av Regionernas parti och Kommunistpartiet samt centralisering av tillsättandet av ämbetsmän (t.ex. guvernörerna i Dnepropetrovsk och Luhansk). För övrigt kan jag inte säga att jag tog till mig särskilt mycket av texten.

Ps. När jag skulle fota omslaget sken plötsligt ett himmelskt ljus över Putin och Lukasjenko, och en djup skugga sänkte sig över Porosjenkos anlete. Märkligt.

~ av bookplanet på november 14, 2015.

Kommentera

 
