Hemlös – med egna ord (många förf.) [2008]

hemlos

Samhällets dåliga samvete, en tagg i självgodhetens sida. Folk som hankar sig fram, som måste kämpa för att få sina mest basala behov tillgodosedda. En viktig påminnelse i medelklassens tankspridda lunk – detta händer mitt i Stockholm! Jämlikhetens epicenter. Maria Urdins texter sticker ut – rättframma och träffsäkra.

En ung man slutade faktiskt handla tidningen av mig när han blev varse att jag hade en mobiltelefon. På grund av detta ansåg han inte att jag var värd lön för mitt arbete. En annan hade sett mig en kväll i somras på en uteservering när jag i sällskap med min mor satt på en uteservering och åt en macka och drack en öl. Vad förväntar sig dessa människor egentligen av oss? Ska vi krypa under en sten efter arbetsdagens slut? I Pressbyrån säljer de också tidningar men ingen ifrågasätter vad de som jobbar där gör med sin lön, eller? Bara för att vi har just det här jobbet ger det väl ändå inte våra kunder rätt att komma med doktriner om vad vi får och inte får göra eller äga i vårt privata liv? Tro det eller ej, vi är bara människor vi med. Långtifrån perfekta, men vi gör så gott vi kan.

Ja, och sedan är man som hemlös snart hungrig igen, en ny vända, antingen med tiggarskylten, eller som många gör: sälja Situation Sthlm. Och så är det dags att börja tänka på var man ska sova nästa natt. Skillnaden mellan dessa två världar är att man i den ena världen jobbar fem dagar i veckan och är ledig två, medan det i den andra världen är samma sju dagar i veckan. Man kan inte ta ledigt från hemlöshet.

~ av bookplanet på september 27, 2016.

Kommentera

 
