Göran Kropp 8000+ (David Lagercrantz) [1997]

8000

Det är blandade känslor. Å ena sidan: en sanslös mänsklig vilja som det är svårt att inte bil inspirerad av. En herkulisk prestation: att cykla till Everest och bestiga toppen utan syrgas, med en egen rutt (dvs utan de stegar och rep som är utställda av tidigare vandrare) – misslyckas första försöket, stanna kvar flera veckor på 6 000 meters höjd och sedan lyckas på andra försöket – det tarvar respekt.

Å andra sidan: en själslig invalid, som endast kan leva under sin egen piskas vinande, en best som knappt känner skönheten i allt det unika som han upplever. Som dessutom ofta ter sig djupt okunnig om världen han rör sig i. (Peykan blir ”Pelikanen”.)

Dubbelheten, järnviljan, smärtan och inbilskheten – allt gör den värd att läsa för äventyrslystna.

Jag flyttade nu till ett grustag i Eksjö, där jag slog upp mitt tält under en gran. Ett helt år bodde jag så. På dagarna var jag officersaspirant och på kvällarna tränade jag Styrketräning och löpning i tre timmar och sedan gick jag sex kilometer till mitt grustag…

Alarmet på väckarklockan vred jag till ibland på måfå. Ringde den klockan tre på natten steg jag upp, klädde mig snabbt och vandrade tre mil med lätt packning på en terrängbana i området. Ringde den sex, marscherade jag sex mil och jag gick hårt och ibland tänkte jag på Messner och undrade om jag kunde klättra som han, om jag hade viljan? Jag stod ut på det viset. Jag drömde om bestigningar.

I maj 1990 besteg en svensk expedition Mount Everest. Expeditionen använde nästan 400 bärare. Gruppens utrustning vägde fem ton och deltagarna gick upp på toppen med syrgas och lämnade tuber som skräp på berget Jag var inte intresserad av sådan klättring och jag tänkte på Reinhold Messner som med Peter Habeler var först att bestiga Mount Everest utan syrgas. Det var 1978 och Messner skrev: ”Den som vid en bergsbestigning inte förlitar sig på den egna kraften utan snvänder apparater och droger, bedrar sig själv, sitt jag. Syrgasmasken är som en mur mellan människan och naturen. Bergen är så ursprungliga att vi varken har skyldighet eller rätt att betvinga dem med hjälp av teknik. Bara den som närmar sig dem med ödmjukt sinne och begränsat urval av hjälpmedel, kan uppleva världens harmoni.”

Indien är ett litet paradis och redan strax efter gränsen möter jag en vacker indiska i färggranna själar som önskar mig lycka till. När 1950-talets expeditioner gick mot berget krävdes cirka 2 000 sherpas och 1953 – då Hillary och Tenzing triumferade – behövdes 30 sherpas bara för att släpa mynten som bärarna avlönades led. Men även nutidens expeditioner bär spår av sanrnia koloniala överdåd.

Jag lastade av packningen från cykelkärran och satte på mig min 8o-litersryggsäck och ovanpå den min 150-literssäck. Runt magen spände jag en 30-litersryggsäck och ovanpå alltihop fäste jag klätterrepen, stavarna, liggunderlaget, tältet och klätterutrustningen.

Jag glömmer aldrig hur alla sluttningar och dalgångar låg framför mig. Jag ville bara ligga ner. Det var som om jordens gravitation hade tredubblats. Sedan tog jag ett par steg och häpnade. ”Det är inte möjligt”, tänkte jag. ”Det kan mte vara så här jobbigt. Det måste vara ett misstag”, och jag tog ett djupt andetag som hoppades jag att packningen skulle bli lättare bara jag tänkte över situationen.

Det fanns ironi i det.. George Everest ogillade hedersbetygelser och hade ivrigt kämpat för att behålla bergens lokala namn och han opponerade sig kraftigt men förgäves mot förslaget och 1865, ett år före sin död, gav Everest motvilligt namn åt världens högsta topp. [Ursprungsnamnet: Sagaramatha eller Chomolungma..]

Det är som en en karikatyr från kolonialtiden: En lång vit kvinna med syrgasmask som dras upp av en kort mörkhyad man utan syrgasutrustning.

~ av bookplanet på oktober 15, 2016.

Kommentera

 
